It is a land of gold

Midsommarfesten hemma hos mummu är över. Pappa drack nog lite för mkt, så jag och sussu gick hem med honom. Vi började prata på vägen om Finlands krig mot Ryssland, om mina farföräldras föräldrar, hur dom försvarade landet med deras liv. Så många människor som förlorat sina liv pågrund av krig. Så mångra familjer som inte kommit till på grund av kriget. Jag kan inte mer än tacka gud för dom som haft sina familjer i krig och som klarat sig. Om inte min pappas farfar och andra i våran familj som medverkade i kriger skulle överlevet hade inte jag varit här, hade inte min familj från min fars sida funnits. Dom som står mej närmast. Det är en mäktig känsla att tänka hur dom tänkte, att deras land kommer i första och livet och familjen i andra hand. Jag älskar mitt land, mitt vackra land Finland. Jag kommer alltid ha mina rötter där, för det är därifrån jag kommer. Jag kan inte sätta det jag tänker i ord, för det är så mkt. Men deras hjärta för landet är det största. Jag tackar gud för våran familj finns.

Oi maamme, Suomi, synnyinmaa,
soi, sana kultainen.
Ei laaksoa, ei kukkulaa,
ei vettä, rantaa rakkaampaa,
kuin kotimaa tää pohjoinen,
maa kallis isien.

image3


Kommentarer
Postat av: Cindie

(L)(L)

2007-07-05 @ 21:49:56
URL: http://cindie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0